Udgivet i dag kl. 10:21
Cathrine Pedersen fra No ved Ringkøbing var en af de mange midt- og vestjyder, der onsdag aften så en mistænkelig drone i luften over landsdelen.
Og hun er overbevist om, at der ikke bare var tale om en almindelig hobbydrone.
- Jeg er ikke et sekund i tvivl. Den var meget stor, fastslår hun.
Omkring klokken 20.45 kørte hun sammen med sin kæreste på Ringkøbingvej øst for Videbæk, da de bemærkede et lys på den mørke aftenhimmel.
- Jeg er tidligere stewardesse og sagde med det samme til min kæreste: "Det der er ikke et fly", siger hun.
Parret steg ud af bilen og så dronen hænge over dem i et par minutter, inden den forsvandt mod syd. Cathrine Pedersen vurderer, at dronen mindst var et par meter bred, og hun fortæller, at man tydeligt kunne se, at den var udstyret med fire lys.
Det lykkedes Cathrine Pedersen at lave en kort video af dronen med sin mobiltelefon, og da hun og kæresten få minutter senere var kommet hjem, så de en af forsvarets helikoptere, der fløj over ejendommen fra nord mod syd.
- Det kunne tyde på, at der også var andre, der var opmærksomme på dronen, siger hun.
Men dermed er historien ikke slut.
Da Cathrine Pedersen senere på natten - omkring klokken kvart i fire - kortvarigt var oppe og kiggede op mod himlen, så hun to droner, der fløj fra syd mod nord.
Igen lykkedes det hende at forevige synet med sin telefon, men denne gang var det på noget længere afstand.
- Jeg synes, at det kommer tæt på med alle de observationer i det jyske, og det er en lille smule skræmmende, siger hun.
Translation (bolding added)
Published today at 10:21
Cathrine Pedersen from No near Ringkøbing was one of the many people in central and western Jutland who saw a suspicious drone in the air over the region on Wednesday evening.
And she is convinced that it was not just an ordinary hobby drone.
- I don't doubt it for a second. It was very large, she states.
At around 8:45 p.m., she and her boyfriend were driving on Ringkøbingvej east of Videbæk when they noticed a light in the dark evening sky.
- I am a former flight attendant and immediately said to my boyfriend: "That's not a plane," she says.
The couple got out of the car and saw the drone hanging above them for a few minutes before it disappeared to the south. Cathrine Pedersen estimates that the drone was at least a couple of meters wide, and she says that you could clearly see that it was equipped with four lights.
Cathrine Pedersen managed to make a short video of the drone with her mobile phone, and when she and her boyfriend returned home a few minutes later, they saw one of the Danish military helicopters flying over the property from north to south.
- This could indicate that there were also others who were aware of the drone, she says.
But that's not the end of the story.
When Cathrine Pedersen was up briefly later that night - around a quarter to three - and looked up at the sky, she saw two drones flying from south to north.
Again, she managed to immortalize the sight with her phone, but this time it was from a somewhat longer distance.
- I think it comes close with all the observations in Jutland, and it's a little scary, she says.